Marloes in the USA

Thankgiving en Black friday

Hee lieve hollanders,

De maand november is alweer bijna voorbij en dat betekend dat thanksgiving en black friday ook gevierd zijn!

Thanksgiving wordt elk jaar in Amerika gevierd op de 4de donderdag in November. Het is een nationale feestdag waar je dankbaar bent voor alle dingen. Eten speelt voornamelijk een rol op die dag met natuurlijk de welbekende kalkoen. Mijn familie had eerst niet echt plannen om iets te gaan doen op thanksgiving maar op het laatste moment werd besloten om toch een avondeten te houden en een paar mensen uit te nodigen. Kristy begon woensdag vroeg al om alle eten klaar te maken. Ik had geen idee dat een kalkoen zo 7 uur in de oven moet haha. Ons thanksgiving dinner vond plaats om 2 uur smiddags in plaats van savonds omdat we savonds naar Walmart zouden gaan voor black friday. Dit was achteraf wel goed besloten omdat rond 3 uur de stroom voor een uur uitviel haha.

Na thanksgiving heb je op vrijdag altijd 'black friday'. Winkels gaan om middernacht, of iets later, open en heel veel dingen zijn in de uitverkoop. Bijv. een laptop die normaal gesproken 500 euro is, is nu 150 euro etc. Mensen worden helemaal gek en staan uren in de rij om naar binnen te kunnen. Ikzelf heb ook een klein beetje black friday kunnen meemaken. De winkel Walmart begon hun black friday al op donderdag. Om 10 uur savonds gingen alle huismiddelen etc. in de verkoop, en om 12 uur alle electronica. Wij gingen erheen omdat we wat dingentjes voor mn oma moesten halen en omdat ik de 'black friday experience' wou meemaken.

In walmart waren alle black friday spullen op grote pilleten gestapeld, kriskras door de winkel. Alle piletten waren afgedekt met zwarte tape zodat je niet echt kon zien wat waar was en dat je niet alvast dingen in je winkelwagen kon stoppen. Om 9 uur stond ik bij mijn pillet waar ze waffelmakers,en hakkers verkochten. Er stonden nog zo 30 andere vrouwen en het was best gezellig. We zongen Jingle bells voor een tijdje en iedereen was van 'ja om 10 uur gooi ik jou wel 2 waffelmakers toe en ik geef jou wel 3 hakkers etc'. En toen... om 4 voor 10 riep 1 van de vrouwen 'they are going....!' en BAMBAMBAM. alle vrouwen werden geeeeek. Het zwarte tape werd ervan afgerukt en het was vechten voor je leven haha. Ik greep mijn hakker en waffelmaker en probeerde zo snel mogelijk weg te komen. (ik moest eigenlijk nog een paar mensen iets geven maar ey, ik geef meer om mijn eigen leven haha). Het was echt gestoooord. Ik had krassen op mn armen en nek etc. 3 minuten later kwam ik terug en alle waffelmakers waren weg. Ik snap echt niet hoe het eerst gewoon gezellig was en toen opeens veranderde iedereen in beesten. Als iedereen gewoon rustig zijn ding had gepakt dan had iedereen gekregen wat die wou en was er niks aan de hand geweest. Achteraf vond ik het wel grappig om het meegemaakt te hebben maar haha amerikanen zijn gek.

Op school gaat verder alles goed. Heb mijn eerste rapport binnengekregen. In amerika werken ze niet met 10 tot 1 maar met A tot F. Een A is een 10 en een F is het laagste. Een C kun je vergelijken met een 5.5 en een B+ met een 7.5 / 8

Pottery: A
Enlish:A
Weight training: A
Advanced biology: B+
CWP: A
Horticulture: B+
World history A-

Dus aan mijn cijfers hoef ik niet te werken haha. Het niveau is hier heel laag en hoef eigenlijk voor niks te leren. Meestal heb je meerkeuze vragen waarvan 2 antwoorden echt gewoon debiel zijn. Hier heb je echter ook dat je huiswerk voor een cijfer telt. Ze werken hier met credits. Een toets is bijv 30 credits en een huiswerk opdracht 15 credits. Ook heb je credits voor je aanwezigheid in de klas en hoe je je gedraagd en alles.

Mijn gasthuis is zowat in een kippenhuis veranderd haha. Kristy en troy hadden onlangs 8 kippen gekocht maar die werden 1.5 week later door een hond vermoord. Ze gingen vervolgens weer terug naar de handelplaats waar ze de kippen konden kopen en kwamen toen terug met 20 kuikens (10 bruine, 10 witte) en 5 konijnen! En nu, een week later hebben ze nog 10 extra zwarte kuiken + 4 kippen gekocht. Die 30 kuikens zitten de hele dag vrolijk te tjilpen in de keuken haha. In de eerste weken sterfen er meestal een paar en we gaan de hanen weg doen dus hopelijk eindigen we straks niet met 25 kippen haha.

De kerstboom staat hier al een week opgetuigd met cadeautjes en al eronder. Wat ikzelf nogal flauw vind gezien mn gastbroertje van 7 nu een maand lang naar die cadeautjes moet kijken zonder ze aan te mogen raken, maar ag dat schijnt heel normaal te zijn. Heb 4 dagen vakantie gehad in verband met thankgiving maar de echte officiele vakantie is pas Winterbreak; oftewel de 2 weken kerstvakantie. Nog niet echt plannen voor die vakantie maar ik hoop dat ik een dagje kan snowboarden en misschien Seattle kan bezoeken.

Mijn filmpje van een schooldag in amerika is bijna klaar! Moet nog paar dingetjes filmen maar hoogstwaarschijnlijk volgt hij deze week!

Liefs, Marloes

Reacties

Reacties

Ellen

Lieve MArloes,

is zag het op het journaal van black friday en dacht toen ook wat een gekken. Dat heb jij dus echt meegemaakt. Ook raar dat er al een kerstboom staat. Wij zijn met sinterklaas bezig, maar ook hier zie je al volop kerst hoor.

lieve groetjes Ellen

Selina

Haha een hele boerderij dus! En ook ben ik jaloers op jou dat jij al die gekke beesten kon meemaken! Ik ging wel black friday shoppen om 6 am, maar het was niet zo hectisch..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active